Михайло Зборовський, експерт у сфері онлайн-гемблінгу з десятирічним досвідом, власник бренду Cosmobet, розповідає про те, як зміни в законодавстві впливають на ринок, а також про тренди та виклики, що стоять перед індустрією.
— У червні цього року ви запустили перший власний проект у сфері онлайн-гемблінгу. Чому, незважаючи на невизначену ситуацію через зміни в законодавстві та війну, ви вирішили почати цей проект?
– Документи на отримання ліцензії ми подали ще в січні. Тоді ринок онлайн-гемблінгу, звісно, був зовсім іншим, ніж зараз. Крім того, почали з'являтися нові перспективи. Нещодавні події кардинально змінили ситуацію, зокрема потужна інформаційна кампанія, спрямована на дискредитацію ринку.
Коли відбувається якась суспільна дискусія, корисно вислухати обидві сторони. На жаль, азартний ринок можливості бути почутим не мав.
— Про яку саме інформаційну кампанію ви говорите?
— Йдеться про кампанію, яка викликала надзвичайно сильний суспільний резонанс щодо лудоманії серед військових та негативного впливу азартного ринку на суспільство. На жаль, в Україні немає реальних повномасштабних досліджень щодо азартного ринку та профілю гравців, тому будь-які заяви про конкретні цифри я оцінюю як популістські, оскільки вони не мають підтвердження.
Перед прийняттям рішення про відкриття онлайн-казино я досліджував питання, чи існує у світі проблема, про яку заявили в Україні. І мені сподобалася регуляція та історія розвитку азартного ринку у Великій Британії. Там ринок працює дуже давно, відповідно, і регуляція працює добре. За даними британської благодійної організації (Alcohol Change UK), у Великій Британії налічується 602 391 залежна особа від алкоголю.
Загальна чисельність населення – 67,33 мільйона людей. Тобто, 0,9% від загальної чисельності населення має алкогольну залежність. А що стосується залежності від азартних ігор, Комісія з азартних ігор Великої Британії у 2022 році встановила, що тільки 0,2% від загальної кількості населення має проблеми з залежністю від азартних ігор.
За даними нашого регулятора, проблеми з лудоманією складають всього 0,1% від загальної кількості населення. Водночас статистичні дані і без війни в Україні не оновлювалися регулярно, а зараз це важке завдання. Однак навіть соціальні опитування невеликої вибірки людей 18+ демонструють невтішні показники. Так, наприкінці 2023 року серед 2015 осіб 77% постійно вживають алкоголь. Це свідчить про те, що основна проблема залишається без уваги.
Також хочеться зазначити, що у людей загалом багато залежностей: надмірне геймерство, шопоголізм або залежність від соціальних мереж. Але вони міцно інтегровані в сучасну культуру і часто більш сприйнятливі суспільством, ніж азартні ігри, хоча їх наслідки можуть бути досить серйозними. Однак в нашій країні азартний бізнес чомусь розглядають як найбільше зло.
Основна мета нашої діяльності – змінити це ставлення. Дати зрозуміти, що казино – це таке ж розвага, як і будь-яка інша. А змінити ставлення можна тільки завдяки відповідальній грі та чіткому розмежуванню легального та нелегального ринку. Тому, відповідаючи на перше питання, чому я обрав цей бізнес, можу назвати дві причини.
По-перше, я є експертом індустрії. По-друге, я справді хочу внести свій внесок у зміну ставлення суспільства до азартного бізнесу. Зараз якраз настав час для цього. Якщо не буде легальних гравців з такою метою, будуть нелегали. Вони лише погіршать проблеми ринку.
— Чому на цьому ринку кожен сам по собі?
— Все залежить від світогляду компанії та людей, які її представляють. Я також вивчаю досвід різних країн у контексті того, чому є успішні та неуспішні країни. Мені дуже сподобалася причина недостатнього рівня розвитку соціального капіталу, який можна описати рівнем довіри в суспільстві.
Це зменшує транзакційні витрати при здійсненні угод. Якщо в суспільстві є довіра і один учасник довіряє іншому, вони можуть легко домовитися про умови угоди. Зараз важливо мати потужне лобі, яке зможе ефективно представляти інтереси ігрової індустрії України в інформаційному та регуляторному полі.
— Чи важко сьогодні в Україні запустити своє онлайн-казино? Які інвестиції для цього потрібні?
— Запуск онлайн-казино в Україні – непросте завдання. Одним з перших кроків є проходження серйозного комплаєнсу, що включає перевірку банком і регулятором. Комплаєнс охоплює ретельну перевірку історії, джерел коштів та відсутності зв'язків з країною-агресором. Цей процес займає багато часу через численні вимоги, включаючи підготовку документів, надання додаткових даних та очікування відповідей на запити, що затягує процедуру.
– Скільки часу це займає?
– По-різному. У нас це зайняло кілька місяців. Ми подали заявку в січні, а ліцензію отримали вже в березні. Плата за перший рік дії ліцензії сплачується не пізніше десяти робочих днів з дня отримання заявником уповноваженого органу повідомлення про прийняття рішення про видачу ліцензії.
Далі потрібно пройти комплаєнси банків, щоб отримати можливість приймати платежі. Це також займає певний час, оскільки KYC (англ. Know your customer) процедури банків дещо відрізняються від вимог нашого регулятора, і вони також повинні пройти весь комплаєнс. У нас це зайняло близько 2,5 місяців. Крім того, час займають технічні роботи з налаштування платформи.
В цілому, від подання документів до запуску проекту пройшло 5,5 місяців.
- Онлайн-гемблінг - єдина сфера ваших інтересів? Чим ви займалися до того, як запустили свій проект?
— У мене більше 10 років менеджерського та управлінського досвіду роботи в сфері IT, зокрема, я працював над розробкою, запуском проектів "з нуля" та адаптацією наявних продуктів на ринку азартних ігор у країнах Азії, Латинської Америки, Мальти, Кюрасао. Тому, ознайомившись з провідними європейськими практиками, можу сказати, що є гравці українського ринку, досить конкурентоспроможні в деяких асп