euro-pravda.org.ua

Власний бізнес під час війни. Практичний посібник для новачків-підприємців.

Розпочати власний бізнес — завжди виклик. Особливо в умовах війни, коли нестабільність та невизначеність стали частиною повсякденного життя. Водночас підприємництво — це можливість забезпечити себе та свою родину, знайти нові шляхи для розвитку та внести свій вклад у відновлення економіки країни. Але з чого почати? Де знайти стартовий капітал? Як правильно розробити бізнес-план?
Бизнес в условиях войны: практическое руководство для стартапов.

Розпочати власний бізнес — завжди виклик. Особливо в умовах війни, коли нестабільність і невизначеність стали частиною повсякденності. Водночас підприємництво — це шанс забезпечити себе та свою родину, знайти нові можливості для розвитку та зробити свій внесок у відновлення економіки країни. Але з чого почати? Де знайти стартовий капітал? Як правильно розробити бізнес-план?

На ці та інші питання відповідає безкоштовний онлайн-курс "Право на бізнес: як залучати ресурси на власну справу", розроблений Благодійним фондом "Право на захист" спільно з платформою Prometheus.

РБК-Україна у спеціальному проекті з експертами курсу зібрала практичні поради, які допоможуть починаючим підприємцям знайти відповіді на ці запитання та зробити перші кроки на шляху до створення власного бізнесу.

Перший крок пошук ідеї для бізнесу

Пошук ідеї для бізнесу є основою всього процесу. Це момент, коли потрібно зрозуміти, що саме вам цікаво робити, чому ви хочете створити свій бізнес і що може бути корисним для ваших потенційних клієнтів. В умовах економічної нестабільності важливо вибирати напрямок, який не тільки відповідає вашим захопленням, але й має додану вартість на ринку. Водночас бізнес не обов'язково повинен бути лише про прибуток. Це також можуть бути соціально орієнтовані проекти.

"Соціально орієнтовані бізнеси — це бізнеси, які створюють робочі місця, допомагають у вирішенні соціальних проблем або покращують якість життя людей у складних життєвих обставинах, розвивають соціальні послуги та інновації", говорить Артем Корнецький, співзасновник Українського соціального венчурного фонду та один із лекторів курсу "Право на бізнес".

Переваги соціально орієнтованого бізнесу включають доступ до грантів та програм підтримки, лояльність клієнтів, довіру інвесторів та залучення талановитих працівників. Соціальний компонент не тільки зміцнює бізнес, але й відкриває нові можливості для розвитку та партнерства.

Другий крок Оцініть свої ресурси та можливості

Перш ніж розпочати власну справу, важливо об'єктивно оцінити свої можливості та ресурси. Чи маєте ви досвід у цій сфері? Якщо ні, можливо, варто пройти курси або знайти наставника?

Крім того, ви повинні чітко визначити, яку суму готові інвестувати в бізнес. Чи готові ви ризикувати власними заощадженнями?

У Благодійному фонді "Право на захист" підкреслюють: на старті головне — знати свої сильні сторони та чітко розуміти, які ресурси у вас вже є. Ваші ресурси — це не тільки гроші, але й знання, навички, зв'язки.

Знання своїх сильних сторін сприяє успіху в майбутньому. Наприклад, правильно підібрана команда, партнерства, знання, інноваційні технології або навіть мережі контактів можуть стати вирішальними для успіху вашого проекту. Перш ніж зосереджуватися на фінансових питаннях, проаналізуйте ваші потреби та визначте, які ресурси вже є. Використовуйте алгоритм: визначте, що будете робити, які ресурси для цього потрібні і де їх можна знайти. Такий підхід допоможе уникнути розповсюдженої помилки — думки, що без значного фінансування бізнес неможливий.

"Розпочати підприємницьку діяльність без досвіду — можливо. Головне — вчитися, не боятися пробувати, адаптуватися. Шукайте курси та тренінги, які допоможуть вам зрозуміти основи підприємництва, і не бійтеся звертатися за допомогою до людей, які мають досвід", — підкреслює Валерія Секисова, керівник програми "Економічної інклюзії внутрішньо переміщених осіб та постраждалого від війни населення" у БФ "Право на захист".

Сертифікований тренер з бізнесу та проектного менеджменту Ольга Малихатко також радить перед тим, як починати бізнес, запитати у себе: "Навіщо мені це потрібно?" "Якщо ви плануєте це як спосіб розвантаження або виходу з кризи, варто обдумати, дійсно чи підприємництво є найкращим рішенням. Успішний бізнес починається з усвідомленої мети та чіткої мотивації", зазначає експерт.

Тільки після аналізу переходьте до питань залучення фінансів. У вас є кілька варіантів: пошук грантових коштів, співпраця з інвесторами, бізнес у партнерстві, краудфандинг, залучення кредитних коштів. Кожен з них має свої переваги, їх також можна поєднувати. Але пам'ятайте, що ресурси, які не є фінансовими, часто не менш цінні для розвитку вашої справи.

Третій крок створіть бізнес-план

Бізнес-план основа будь-якого успішного бізнесу. Він допомагає не тільки оцінити ризики, але й визначити конкретні кроки для досягнення мети.

Будь-який бізнес-план повинен містити відповіді на такі запитання: що саме ви пропонуєте, і яку проблему вирішує ваш продукт або послуга? Хто ваші клієнти? Хто ваші конкуренти, і чим ви можете виділитися? Які будуть витрати, і як ви плануєте отримувати прибуток? Як будете залучати клієнтів? Додатково важливо передбачити план дій у разі кризових ситуацій. Розуміння потенційних ризиків допоможе швидше реагувати на виклики.

"Чітко прописаний бізнес-план — не просто формальність. Це ваша карта на шляху до успіху. Вивчайте ринок, аналізуйте ризики та будьте готові до коригувань на кожному етапі. Без реалістичного плану ви ризикуєте зіткнутися з труднощами, яких можна було б уникнути", пояснює Єлена Шилобрид, заступник керівника програми "Економічної включеності внутрішньо переміщених осіб та постраждалого від війни населення" у БФ "Право на захист".

Чотири основні частини базового бізнес-плану:

  • Концепція бізнесу описує компанію, продукт або послугу.

  • Аналіз бізнесу та ринку включає SWOT-аналіз (сильні та слабкі сторони, можливості та ризики), конкурентів, попит та формування унікальної торгової пропозиції.

  • План реалізації деталізує маркетингову стратегію, організаційну структуру, ключові кроки по виводу продукту на ринок, операційні процеси