euro-pravda.org.ua

Приватний космічний апарат вперше успішно висадився на Місяць.

Сьогодні, 2 березня 2025 року, апарат Blue Ghost, розроблений техаською компанією Firefly Aerospace, м’яко приземлився в Морі Криз. До цього всі спроби приватних апаратів здійснити таку місію закінчувалися не зовсім успішно.
Первый частный космический аппарат успешно приземлился на Луну.

Перед "Голубим привиденням" на Місяць приземлився ще приватний апарат IM-1. Однак при приземленні він перевернувся, через що сонячні батареї не змогли працювати належним чином, і штатна програма місії не була реалізована. Тепер Firefly Aerospace оголосила про перше успішне приземлення приватного апарата на супутник Землі. Хоча Blue Ghost і виконує місію для NASA, на відміну від раніше запущених місячних апаратів, він повністю спроектований і побудований приватними компаніями — не за проектом, параметри якого були надані Агентством, а самостійно.

Blue Ghost, з сухою масою майже в півтонни, приземлився в районі Піка Латрейя в Морі Кризисів приблизно о 11:36 за московським часом. Вважається, що пік має вулканічне походження, тому аналіз зразків ґрунту з цього району за допомогою приладів посадкового апарата може надати нові дані. Водночас слід зазначити, що вулканічні породи з Місяця вже не раз аналізувалися (з 1970-х років). Значно більше наукових даних можна було б отримати при приземленні біля південного полюса Місяця, однак зробити це там складніше, ніж у низьких широтах. Проте 6 березня інша приватна компанія спробує приземлитися саме там, біля Піка Мутон.

На борту апарата є інструменти для аналізу прилипання місячного реголіту до різних штучних матеріалів. Інший інструмент, Lunar Environment Heliospheric X-ray Imager (LEXI), зробить з місячної поверхні знімки взаємодії сонячного вітру з магнітосферою Землі. Бортові системи проаналізують локальні електричні та магнітні поля в місці висадки, а також тепловий потік з місячних надр.

Завдяки порівнянню відео та фото поверхні до приземлення апарата і після, місія уточнить вплив посадкового вихлопу на площадку посадки. Це вважається важливим для забезпечення безпечного приземлення великих і важких кораблів у майбутньому. Інша бортова система, Electrodynamic Dust Shield (EDS), спробує відхиляти місячний пил електричним полем. Такий пил блокує нормальну роботу сонячних батарей, радіаторів охолодження і навіть скафандрів, тому розробка заходів проти нього вважається важливим напрямком роботи. Крім того, апарат спробує приймати сигнали GPS з місячної поверхні, що технічно досить складно.

Firefly Aerospace отримала від NASA за місію лише 93 мільйони доларів, що для Агентства є дуже мало. Деякі фахівці припускають, що активне залучення приватних виконавців знизить витрати США на освоєння космосу. Водночас досі у приватних компаній (за винятком SpaceX) не дуже виходили складні місії: спроби м'якого приземлення вже були кілька, але жодна не увінчалася повним успіхом.