euro-pravda.org.ua

Знайдено спосіб зменшити негативний вплив відходів оптоволокна.

Росія займає третє місце у світі за кількістю неутилизованого пластику. Ці відходи осідають у водоймах або на незаконних сміттєзвалищах. Серед них є залишки оптоволокна, що складаються зі скла та пластику, які забруднюють ґрунт і водні ресурси. При розкладанні під впливом ультрафіолетових променів ці матеріали виділяють токсичні речовини: свинець, миш'як та кадмій. Проникаючи в харчовий ланцюг, вони завдають шкоди здоров'ю людини, наприклад, уповільнюючи інтелектуальний розвиток, провокуючи новоутворення, серцево-судинні захворювання та анемію, ураження центральної нервової системи та інші хвороби. Вчені Пермського політехнічного університету знайшли ефективний спосіб утилізації залишкових продуктів оптоволокна, використовуючи їх у будівництві автодоріг, мостів та аеродромів. Це дозволить зменшити негативний вплив на навколишнє середовище та підвищити міцність будівельного матеріалу.
Обнаружен метод уменьшения негативного влияния отходов оптоволокна.

На винахід видано патент. Дослідження проведено в рамках програми стратегічного академічного лідерства «Пріоритет 2030».

Асфальтобетон, що використовується при укладанні доріг, традиційно містить щебінь, пісок з відсівів дроблення, мінеральний порошок, бітум та армуючий (укріплюючий) елемент. Відомі склади подібних сумішей з додаванням різних укріплювачів мають ряд недоліків, серед яких висока вартість, температурні обмеження та складність в рівномірному розподілі компонентів у структурі. Останнє призводить до утворення грудок і погіршення властивостей покриття.

Вчені Пермського Політеху розробили суміш асфальтобетону, здатну підвищити міцність доріг і зменшити негативний вплив на навколишнє середовище. За прототип взяли склад, який містить щебінь, дрібний заповнювач, мінеральний порошок, бітумне в'яжуче і вуглецеве волокно в якості укріплюючого наповнювача. Через відсутність хімічних зв'язків між бітумом і волокнами прототип має серйозний недолік – слабке адгезійне взаємодію, тобто низьку здатність одного матеріалу приклеюватися і утримуватися на поверхні іншого. Це знижує міцнісні характеристики асфальтобетонної суміші. Політехніки знайшли спосіб виправити цю ситуацію, запропонувавши використовувати в якості армуючого матеріалу оптоволокно замість вуглецевого.

«Ми досліджували чотири суміші асфальтобетону з різним вмістом оптоволокна: 0,1, 0,5, 1 і 1,5 відсотка. Остання суміш показала найкращі характеристики межі міцності при температурі 20 °С (4,30 МПа) і 50 °С (2,12 МПа). Стійкість до тріщин при розколі при 0 °С (відповідно до вимог ГОСТ) склала 4,48 МПа – також вище, ніж у перших трьох сумішей. Інші показники повністю відповідають вимогам ГОСТ 9128. Випробування дозволили рекомендувати асфальтобетон з вмістом 1,5 відсотка оптоволокна як найбільш оптимальний для укріплення дорожнього покриття. А ось надлишок цього матеріалу призведе до погіршення міцнісних характеристик», – коментує Костянтин Пугін, професор кафедри «Автомобілі та технологічні машини» ПНІПУ, доктор технічних наук.

Технологія дозволяє утилізувати відходи оптоволокна, використовуючи їх як армуючий матеріал, і отримати асфальтобетон з підвищеними експлуатаційними якостями. За попередніми оцінками вчених, тріщиностійкість покриття збільшиться на 10-15 відсотків. Також метод розширює арсенал засобів дорожньо-будівельних матеріалів.