Нове свідчення зв'язку між активним використанням цифрових пристроїв та ризиком психічних розладів у підлітків спеціалісти представили в статті, опублікованій в журналі Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology. Основою для роботи стали дані учасників дослідницького проекту «Когнітивний розвиток мозку підлітка» (Adolescent Brain Cognitive Development, ABCD), найбільшої в США програми з довгострокового вивчення розвитку мозку та здоров'я дітей.
У вибірку увійшли 9243 дитини віком 10-11 років на момент початку дослідження. У рамках проекту оцінювали, скільки часу в перший рік учасники щодня проводили перед екранами, включаючи використання соцмереж, надсилання повідомлень і відеозвінки за допомогою мобільних гаджетів, відеоігри, перегляд телевізора та відеоконтенту. Через два роки підрослих дітей протестували на наявність маніакальних симптомів за допомогою спеціалізованого опитувальника 7 Up Mania.
Результати проаналізували за допомогою методу лінійної регресії, роблячи поправки на демографічні фактори, ознаки СДВГ, депресії та маніакальних симптомів на початку. Як потенційні модеруючі змінні розглядали надмірне захоплення соцмережами та комп'ютерними іграми, а також тривалість сну.
В результаті медики встановили, що більш тривале перебування перед екранами в перший рік дослідження корелювало з підвищеною ймовірністю маніакальних симптомів у дітей через два роки. Найсильніша взаємозв'язок прослідковувалася за чотирма типами використання цифрових пристроїв: перебування в соцмережах, текстова переписка, перегляд відео та відеоігри.
Коментуючи результати, дослідники відзначили, що підлітковий вік — особливо вразливий період з точки зору розвитку розладів біполярного спектра. Враховуючи, що раніше прояв симптомів може призводити до більш важких і хронічних наслідків, важливо розуміти, що сприяє їх виникненню або посиленню. Також медики попередили, що екранна залежність і нерегулярний сон можуть погіршувати маніакальні симптоми у підлітків, схильних до таких розладів.
Отримані дані свідчать про необхідність відстежувати звички підлітків у цифровій сфері для запобігання психічним розладам. Разом з тим дослідження має кілька обмежень: воно базується на результатах самооцінок, а при оцінці екранного часу не враховували мету використання гаджетів — для відпочинку чи навчання. Крім того, причинно-наслідкову зв'язок між екранним часом і маніакальними симптомами вчені не встановили. Не виключена зворотна залежність.