Науковці МГППУ Марія Одинцова та Наталія Радчикова апробували методику «Шкала наполегливості», призначену для підлітків. Метою дослідження стала оцінка багатогранності цієї шкали, яка включає три основні категорії: наполегливість у досягненні цілей, наполегливість у подоланні труднощів та недоречну наполегливість. Результати роботи опубліковані в науковому журналі «Психологічна наука та освіта».
«Наполегливість — ключовий особистісний ресурс, який сприяє не лише академічним досягненням, але й загальній стійкості до стресу. Підлітки з високим рівнем наполегливості демонструють кращі результати в навчанні та вищу задоволеність життям. Розроблена шкала допомагає виявити рівні наполегливості та визначити області для подальшого розвитку у молоді», — зазначає Наталія Радчикова, кандидат психологічних наук, провідний науковий співробітник Науково-практичного центру з комплексного супроводу психологічних досліджень PsyDATA МГППУ.
У дослідженні взяло участь близько двох тисяч підлітків віком від 12 до 18 років з різних регіонів Росії, яких розділили на три вікові групи: 12-13, 14-15 та 16-18 років. Для аналізу використовувалися методи конфірматорного факторного аналізу, який підтвердив адекватність трьохфакторної моделі шкали.
Початкова версія «Шкали наполегливості» включала 20 пунктів, однак у процесі дослідження було встановлено, що можна виділити лише три підшкали. Ці підшкали включають: наполегливість у досягненні цілей, наполегливість у подоланні труднощів та недоречну наполегливість. Аналіз показав, що «Стійкість інтересів» та «Наполегливість у досягненні успіху» не виділилися в окремі підшкали, що може бути пов’язано з культурними особливостями сприйняття успіху серед російських підлітків.
Конфірматорний факторний аналіз підтвердив хорошу відповідність трьохфакторної моделі даним, внутрішня узгодженість усіх підшкал була визнана хорошою. Кореляційний аналіз показав очікувані зв'язки між підшкалами наполегливості та методиками «Шкала задоволеності життям» і «Багатовимірна шкала шкільної залученості», підтверджуючи валідність розробленої шкали. Крім того, аналіз відмінностей за статтю та віком не виявив статистично значущих відмінностей, що вказує на інваріантність структури Шкали наполегливості відносно цих факторів.
Результати дослідження підкреслюють значущість розробки нової Шкали як інструмента для оцінки наполегливості — важливого особистісного ресурсу у підлітків. Апробована методика може бути використана для індивідуальних досліджень та практики психологічної допомоги підліткам.