euro-pravda.org.ua

Часте використання соціальних мереж зробило користувачів більш дратівливими.

Соціальні мережі значно впливають на самопочуття людини, а їх часте використання може призводити до підвищеної роздратованості та гніву. До такого висновку дійшли вчені зі США, проаналізувавши дані опитування Covid State Project, проведеного серед понад 42 тисяч дорослих жителів країни. Це відкриття вказує на необхідність більш усвідомленого підходу до використання онлайн-платформ.
Частое использование социальных сетей повышает уровень раздражительности у пользователей.

Раніше увага наукової спільноти була переважно зосереджена на тому, як соціальні мережі пов'язані з депресією, тривогою, самотністю та суїцидальними думками. Наприклад, у 2023 році дослідники з Великобританії встановили, що скорочення часу, проведеного в соцмережах, зменшує симптоми депресії, покращує сон і загальний стан здоров'я.

Результати нового дослідження, опублікованого в журналі JAMA Network Open, вказали на зв'язок між частим використанням онлайн-платформ і підвищеною дратівливістю. В опитуванні взяли участь 42 597 дорослих респондентів (середній вік склав 46 років; 58,5 відсотка — жінки), які також пройшли тест на дратівливість (Brief Irritability Test, BITe), що робить цю наукову роботу однією з найбільших у сфері вивчення взаємозв'язку між психічним здоров'ям і поведінкою в соціальних мережах.

Майже 80 відсотків опитаних повідомили про щоденне користування як мінімум однією соцмережею. Раз на день це робили 14,2 відсотка, 39,2 відсотка заходили кілька разів на день, а 24,9 відсотка проводили там більшу частину дня.

Результати показали, що часте використання соціальних мереж пов'язане з вищим рівнем дратівливості, який оцінювали за шкалою BITe (5-30 балів). Виявилося, у найбільш активних користувачів рівень дратівливості був вищим на 3,37 балла (ніж у людей, які соцмережами не користувалися), а у тих, хто використовував їх раз на день, — на 1,43 балла.

Дослідники також виявили своєрідний «ефект дози»: чим частіше людина публікувала інформацію (а не просто читала стрічку), тим сильнішою була її схильність до дратівливості. Це, на думку авторів наукової роботи, вказує на роль взаємодії з контентом у формуванні негативних емоцій. Цікаво, що найбільший рівень дратівливості спостерігали у користувачів, які активно цікавилися політикою. Однак навіть з урахуванням цього фактора зв'язок між соцмережами і дратівливістю зберігався.

Зазначимо, сама по собі дратівливість не є просто «додатком» до депресії: за даними інших наукових робіт, вона часто асоціюється з погіршенням соціальних контактів, ризикованою поведінкою і навіть схильністю до насильства. Більше того, високий рівень дратівливості може посилювати тяжкість симптомів депресії та перешкоджати ефективному лікуванню.

Хоча не можна з упевненістю стверджувати, що саме соціальні мережі «викликають» дратівливість (дослідження поки носить спостережний характер), вчені припустили, що користувачі з початково високою збудливістю частіше за інших висловлюються в соцмережах. При цьому алгоритми стрічки, які «підкидають» провокаційний або емоційно заряджений контент, також здатні посилювати негативні емоції.

Подальші дослідження будуть спрямовані на вивчення того, як саме різні типи контенту і форми взаємодії з ним (коментарі, репости, лайки) впливають на емоційний і психічний стан користувачів. Вчених також цікавить, чи допоможе скорочення часу, проведеного в соцмережах, знизити рівень дратівливості.

Таким чином, результати наукової роботи показали, що надмірне використання соціальних мереж може робити користувачів більш дратівливими. Автори дослідження рекомендують рідше користуватися соцмережами, щоб дати психіці відпочити, і бути більш уважними до власних емоційних реакцій.