euro-pravda.org.ua

Економісти з'ясували, як задоволеність роботою пов'язана з віком та професією.

Існує поширена думка, що кожна людина в середньому віці неминуче стикається з кризою середини кар'єри — етапом, коли виникають жалкування про прийняті рішення та вжиті кроки, а професійна діяльність переосмислюється. Проте вчені з Великобританії встановили, що задоволеність роботою в різні періоди життя залежить від обраної професії.
Экономисты исследовали связь между удовлетворенностью работой, возрастом и профессией.

Сучасні дослідження дали відповіді на багато питань, що стосуються психології професійної діяльності. Наприклад, вчені пояснили, чому люди погоджуються працювати з суворими керівниками, а також виявили, що чутливі співробітники корисніші за стресостійких.

Фахівці з Редінгського університету та Лондонського університету королеви Марії (обидва — у Великій Британії) дослідили, як у різних людей змінюється рівень задоволеності роботою з плином часу. Результати дослідження з'явилися в науковому журналі Socio-Economic Review.

Автори публікації проаналізували дані 108 401 працюючого дорослого. Вибірка охоплювала всі райони, галузі та професії у Великій Британії. Метою дослідження було з'ясувати, чи дійсно всі категорії співробітників стикаються з кризою середини кар'єри, і зрозуміти, як змінюється задоволеність роботою на ранніх етапах професійної діяльності.

Виявилося, що у керівників та високо кваліфікованих спеціалістів задоволеність роботою протягом кар'єри має чітку U-подібну траєкторію. Це означає, що на ранніх етапах професійної діяльності такі співробітники задоволені своєю роботою, до середини кар'єри (як правило, в середньому віці) задоволеність знижується, а потім знову зростає.

Для працівників середнього та нижчого рівня результати дослідження були іншими: згідно з новими даними, вони значно рідше стикаються з кризою середини кар'єри в 40-50 років.

«Хоча незадоволеність роботою характерна для багатьох працівників середнього віку, важливо визнати, що це не загальне явище. Наші результати показують, що у керівників та спеціалістів вищого рівня кваліфікації задоволеність роботою зазвичай найбільше знижується в 40 років, але часто відновлюється в більш пізньому віці. Працівникам середнього та нижчого рівня в основному не властива U-подібна траєкторія. Це ставить під сумнів поширену думку про те, що криза середини кар'єри — явище, з яким стикається кожен», — зазначили автори статті.

На їхню думку, виявлену закономірність навряд чи можна пояснити такою причиною кризи середини кар'єри, як часті конфлікти на роботі та в сім'ї. Швидше за все, справа в факторах, які пов'язані з професійним середовищем і непропорційно сильно впливають на високо кваліфікованих працівників. Це важливо враховувати як самим співробітникам 40-50 років, так і компаніям, де вони працюють.

Якщо створити для людей середнього віку особливі умови, що сприяють кар'єрному зростанню та самореалізації, можна знизити незадоволеність професійною діяльністю та підвищити загальну культуру роботи.