Стаття на не зовсім серйозну тему вийшла в різдвяному випуску данського журналу для лікарів Ugeskrift for Læger. Публікація подібних досліджень з жартівливим відтінком наприкінці року — своєрідна передсвяткова традиція у західних науковців.
Експеримент проходив в одній з лікарень данського міста Хіллеред на півночі острова Зеландія. Його організували співробітники клініки, а учасниками стали їхні колеги — 15 добровольців, включаючи кількох лікарів, медсестер та інший персонал.
В рамках тестування випробовувані в два різні дні пили приготований головлікарем глінтвейн з додаванням рому міцністю 39 градусів (по 83 мілілітри на кружку) або його безалкогольну версію. Перед початком експерименту у людей вимірювали температуру обличчя за допомогою спеціальної термографічної камери (модель FLIR SC645). Після вживання напою вимірювання повторювали кожні 10 хвилин протягом години. Також у добровольців за допомогою алкотестера оцінювали вміст алкоголю в крові.
Однією з умов проведення випробувань була наявність шапки Санта-Клауса на голові, що дослідники пояснили необхідністю «стандартизувати втрату тепла через шкіру голови у лисих людей та власників густих шевелюр».
Під час експерименту програвали один і той же список різдвяних музичних мелодій для створення відповідного настрою. Крім того, учасники вільно смакували традиційною данською випічкою на Різдво — ванільним пісочним печивом та шоколадними тістечками. Свої відчуття в експерименті люди характеризували в онлайн-анкеті, створеній в Google Forms і доступній з мобільних телефонів.
Дані термографії показали, що у тих, хто пив глінтвейн з алкоголем, температура обличчя підвищувалася сильніше — в середньому до 33,6 °C, тоді як при вживанні безалкогольної версії результат становив в середньому 32,9 °C. Значних відмінностей у суб'єктивних відчуттях приливу тепла в тілі після вживання двох варіантів напою дослідники не зафіксували.
Також учені заявили, що випробовувані оцінювали обидві версії глінтвейну як смачні, а різдвяне настрій у них відзначалося незалежно від наявності алкоголю. За словами авторів нового дослідження, це узгоджується з висновками інших досліджень про те, що психологічні фактори відіграють у створенні святкової атмосфери більшу роль, ніж вживання алкоголю.
«Наші результати підтверджують, що відчуття тепла після вживання спиртного, ймовірно, в першу чергу обумовлено фізіологічними механізмами, тоді як різдвяне настрій у більшій мірі викликане психологічними факторами, а не ефектом сп'яніння», — підсумували дослідники.