У пошуку за завантаженими зображеннями «Яндекс» застосував нейромережі рівно 10 років тому — 5 грудня 2014 року. Відтоді їх почали використовувати в багатьох сферах: від ранжування сайтів до перекладу текстів і пошуку об'єктів за фото. Нейромережі еволюціонували, ставали доступнішими для широкого кола користувачів та компаній. Наприклад, генеративні нейромережі дозволяють створювати зображення, тексти, відео та багато іншого.
Проте розпізнавання та пошук зображень — не лише схожих, але й близьких за змістом — не були першою функцією, в яку «Яндекс» інтегрував нейромережу. Ще в 2012 році компанія використовувала просту нейронну мережу для прогнозування заторів на дорогах, а в 2013 році — для розпізнавання мови в технології SpeechKit.
Потім, у 2015 році, у пошуку за картинками почали застосовувати нейромережі при обробці текстових запитів. Якщо до цього релевантність зображення визначали за оточуючим його текстом на сайті, нова модель дозволила оцінювати саме зображення, поміщаючи його в одне семантичне простір з текстовим запитом.
У рамках пошукового алгоритму «Палех» нейромережі вперше використали для ранжування сайтів у 2016 році. Створена «Яндексом» модель, подібна до DSSM (Deep Semantic Similarity Model), допомагала оцінити смисловий зв'язок між заголовками веб-сторінок і запитами користувачів. Через рік, у 2017-му, в оновленні «Королів» нейромережу почали застосовувати до вмісту сторінок, що покращило якість відповіді на унікальні запити.
У 2020 році для ранжування сайтів вперше використали важку нейронну мережу YATI (Yet Another Transformer with Improvements) — покращену версію «трансформера», адаптовану під «рантайм» «Пошуку». Це оновлення рекордно підвищило якість ранжування сайтів з часів впровадження «Матрикснета» в 2009 році.
У машинний переклад «Яндекс» ввів нейромережі в 2017 році: завдяки цьому «Перекладач» почав враховувати контекст і перекладати фрази на його основі. Можливість перекладу з'явилася й у «Пошуку»: достатньо ввести запит [translation переклад], щоб отримати миттєвий результат.
Повноцінний перекладний пошук «Яндекс» запустив у 2021 році: суть у тому, що якщо відповідних результатів російською мовою не знайшлося, система шукає їх на англомовних сайтах і пропонує перекладені варіанти. У тому ж році з'явилася функція перекладу відео в «Пошуку» та «Браузері», що допомогло розширити доступ до корисної інформації, долаючи мовні бар'єри.
Головна мета «Пошуку» — допомога користувачам у вирішенні їхніх завдань. Для цього «Яндекс» надає не лише список сайтів, але й швидку відповідь на запит, причому доповнену посиланнями на джерела. Раніше для отримання таких коротких відповідей вимагалася мовна модель YaLM, а з 2024 року, після впровадження нейромережі нового покоління YandexGPT, пошук став краще справлятися з аналізом складних запитів і формуванням точних відповідей.
Окрім цього, у 2024 році «Яндекс» вперше додав до пошукової системи мультимодальну VLM-нейромережу, яка об'єднує досвід роботи з текстовими та візуальними моделями. Тепер користувачі «Пошуку» можуть ставити запитання, поєднуючи текст і зображення, та отримувати детальні відповіді.