euro-pravda.org.ua

Пермські науковці в 23 рази прискорили комп'ютерне моделювання для 3D-друку гранулами.

У технологіях 3D-друку, які активно використовуються в металургії та медицині, важливу роль відіграють гранульовані матеріали — сипкі порошки, що складаються з окремих частинок (гранул) невеликого розміру. Їх застосовують для виготовлення деталей автомобілів, літаків, імплантатів та протезів. Перед початком друку процес моделюється на комп'ютері. Це допомагає виявити потенційні дефекти та визначити оптимальні параметри роботи принтера (потужність лазера, швидкість сканування), що в цілому покращує якість виробів і підвищує продуктивність. Однак саме моделювання потребує значних витрат комп'ютерного часу. Вчені Пермського Політеху розробили спрощену модель частинки, завдяки якій обчислення можна скоротити в 23 рази.
Пермские исследователи увеличили скорость компьютерного моделирования для 3D-печати гранулами в 23 раза.

Стаття опублікована в журналі Russian Physics Journal. Дослідження виконано в рамках реалізації програми академічного стратегічного лідерства «Пріоритет 2030».

Гранульовані матеріали відіграють ключову роль у ряді адитивних технологій. Завдяки їм 3D-принтер послідовно друкує тривимірні об'єкти. Ця технологія надзвичайно корисна в металургії: наприклад, так працює часто використовуваний метод селективного лазерного плавлення, коли на поверхню наноситься металевий порошок, а потім лазер вибірково сплавляє його частинки, створюючи міцні деталі.

Важливу роль у виробництві та застосуванні гранульованих матеріалів відіграє комп'ютерне моделювання методом дискретних елементів (DEM). Воно дозволяє вивчити поведінку кожної частинки порошку окремо, враховуючи форму, розмір, властивості та взаємодію з обладнанням. Це допомагає знайти найкращі налаштування для 3D-принтерів та інших машин, які пресують, гранулюють, переміщують і подрібнюють ці матеріали.

Проблема полягає в тому, що розрахунки для великої кількості частинок вимагають високих обчислювальних потужностей і займають багато часу. Для прискорення цього процесу вчені Пермського Політеху створили спрощену модель гранульованого матеріалу.

Зазвичай спроектовані на комп'ютері гранули складаються з набору простих геометричних фігур – площин, циліндрів і сфер, які пов'язані між собою. Наприклад, одна частинка може складатися з 50 і більше сфер (multi-sphere particle), що значно збільшує час моделювання.

«Ми створили дві моделі гранул. За основу взяли асиметричний октаедр. Перша (базова) модель має 6 умовних вершин і складається з 89 сфер (відомої в літературі як multi-sphere particle), ми позначили її як Octahedron. На її основі побудували другу, нову модель – Sphere-Points. Її відмінність в тому, що вона складається з двох сфер з єдиним центром і 6 точок. Це значно знижує обсяг обчислень, а отже, і комп'ютерний час, – розповідає Єлена Матыгулліна, професор кафедри «Інноваційні технології машинобудування» ПНПУ, доктор технічних наук.

Під час порівняльного тестування моделей вчені провели серію комп'ютерних експериментів, в яких вимірювали щільність, кут природного схилу насипу та опір зсуву, застосовуючи різні параметри моделі Sphere-Points. В результаті були знайдені параметри, при яких обидві моделі мають якісне відповідність результатів. Для проведення числових експериментів політехніки написали програму на мові C++. Перевірялися обидві моделі з використанням 3 000 частинок з однаковими параметрами пружності, маси, тертя та розташування вершин (точок).

«Експерименти показали, що розроблена модель частинки Sphere-Points обробляється комп'ютером у 23 рази швидше, ніж Octahedron. Моделювання 1 секунди процесу з 3 000 частинок займає 2 580 секунд для Octahedron і всього 112 для Sphere-Points. Порівняння проводилося на одному ядрі процесора. Sphere-Points має мінімальну, але достатню кількість складових елементів для отримання якісного відповідності результатів у порівнянні з відомою моделлю multi-sphere particle, що дозволяє прискорити тестування та порівняння різних параметрів 3D-друку, зменшити витрати на обчислювальні ресурси.

Це особливо важливо, враховуючи, що для моделювання порошків зазвичай потрібно не менше 500 000 частинок і кілька днів комп'ютерного часу для проведення одного числового експерименту. У подальшому планується проводити моделювання з використанням паралельних обчислень на GPU (графічному процесорі). Ми вважаємо, що модель Sphere-Points також продемонструє свою ефективність», – пояснює Денис Лобовиков, доцент кафедри «Інноваційні технології машинобудування» ПНПУ, кандидат технічних наук.

Модель частинки, розроблена вченими Пермського Політеху, дозволяє значно прискорити комп'ютерне моделювання в порівнянні з традиційними моделями, зберігаючи при цьому достатню точність. Це відкриває можливості для більш ефективного використання та оптимізації адитивних технологій.