euro-pravda.org.ua

Пермські вчені з'ясували, як жорсткість авіаційного гвинта впливає на обледеніння.

Шари атмосфери насичені переохолодженими краплями води, що призводить до утворення льодової корки на лопатях гвинтових двигунів літальних апаратів. Її нерівномірне руйнування може спричинити пошкодження установки. Існуючі методи боротьби з ожеледицею ефективні для великої авіації, тоді як для малих літальних апаратів необхідні такі методи, які запобігають самій можливості надмірного наростання льоду. Вчені Пермського Політеху досліджували, як на стан гвинта впливає жорсткість лопатей під час обледеніння та як можна знизити виникаючі вібрації і напруження.
Пермские исследователи обнаружили, как жесткость авиационных винтов влияет на процесс обледенения.

Стаття з результатами опублікована у «Віснику Московського авіаційного інституту». Робота виконана за фінансової підтримки гранту РНФ та Міністерства освіти і науки Пермського краю.

Для двигунів, які використовуються в пасажирській та вантажній авіації, існують різні системи протиобледеніння. Проте вони малоефективні для літальних апаратів та гвинтових двигунів невеликих розмірів, наприклад, конвертопланів, які використовуються для моніторингу екологічної ситуації та картографування місцевості.

У цьому випадку потрібні пасивні методи, які повністю запобігають обледенінню або надмірному наростанню льоду. Один із найпростіших і найдешевших методів пасивного захисту полягає в короткочасному різкому збільшенні частоти обертання гвинта. Це дозволяє скинути присутню на ньому масу льоду. Але в значній мірі процес залежить від жорсткості лопатей і ступеня обледеніння. Важливо уникнути великого вібраційного навантаження, яке може підвищити напругу і призвести до пошкодження двигуна.

Вчені Пермського Політеху припустили, що використання в конструкції гвинта пар лопатей з різною жорсткістю дозволить знизити вібрації під час скидання льоду. При цьому кожна пара протилежних лопатей повинна мати однакову жорсткість.

Політехніки розробили два варіанти конструкції вентилятора з різними комбінаціями жорсткостей лопатей. Експеримент проводили в спеціальній холодильній аеродинамічній трубі, де вивчали, як зміна жорсткості лопатей гвинта впливає на його вібраційні характеристики під час експлуатації.

Випробування показали, що наростання льоду на вентиляторі з менш жорсткими лопатями супроводжується різким зростанням віброскорості та виникненням критичного режиму. У вентилятора з більш жорсткими лопатями такого не спостерігається.

Дослідники також провели моделювання різних комбінацій різножорстких лопатей і розрахували, як розподіляються напруги в льодовій корці під час сильного обертання вентилятора (10 000 обертів/хв).

«Ми виявили, що підвищення жорсткості лопаті гвинта з 800 до 1620 Н/м призводить до вирівнювання напружено-деформованого стану в льодовій корці. При її збільшенні на 36 відсотків середні напруги в наледі зменшуються на 22. Якщо жорсткість збільшити на 174 відсотки, середні напруги зменшаться на 52», – поділився Станіслав Калюлін, заступник декана аерокосмічного факультету з науки та інновацій ПНІПУ, заступник директора Центру високопродуктивних обчислювальних систем, кандидат технічних наук.

Вчені Пермського Політеху довели, що зміни напруг в льодовій корці залежать від значень жорсткості лопатей вентилятора. Результати дослідження дозволять оптимізувати конструкцію та запобігти пошкодженню гвинтових двигунів малорозмірних літальних апаратів під час обледеніння.