Маркетологи вже давно усвідомлюють, що антропоморфізм, тобто на赋лення неживим предметам людських якостей і здібностей, робить товари більш привабливими для потенційних покупців.
Цей підхід використовують у різних стимулюючих кампаніях, зокрема при продажу одиночних бананів, які з'являються в результаті транспортування або коли з пучка відламують зайве. На табличках з інформацією про акцію розміщують текст про «одиночність» банана. Також використовують зображення, на яких банану малюють очі та рот з веселим або сумним виразом.
Досліджень про те, який з цих варіантів є ефективнішим, раніше не проводили. Визначити це взялися фахівці в області економіки та бізнесу з Університету Бата (Великобританія) та двох німецьких університетів (Франкфуртського університету імені Гете та Рейнсько-Вестфальського технічного університету Аахена). Стаття про їх спільну роботу вийшла в журналі Psychology & Marketing.
Експеримент організували в одній з великих роздрібних мереж Німеччини. Протягом восьми днів вчені відстежували продажі одиночних бананів, змінюючи поруч з ними супутні таблички. На двох зображувався «веселий» або «сумний» банан, а в тексті говорилося: «Ми радісні (або сумні) банани-одиночки і теж хочемо, щоб нас купили». Третій, контрольний варіант був неемоційним і містив лише напис: «Одиночні банани також хочуть, щоб їх купили».
Під час експерименту дослідники також спостерігали за поведінкою покупців, реєстрували їх кількість та інші значущі змінні.
В результаті виявилося, що «сумні і самотні» банани продавалися на 58% краще, ніж у контрольному варіанті: реалізація зросла з 2,02 до 3,19 штук на годину. Для порівняння, «радісна» версія з усміхненим бананом збільшила продажі всього на 5,4%
У серії подальших онлайн-досліджень вчені встановили, що «сумний» варіант подіяв сильніше, оскільки викликав у людей співчуття. Результати опитувань також дозволили припустити, що подібні методи можна використовувати з одиночними помідорами, які залишаються, якщо томати продають пучками на гілках. Крім того, з'ясувалося, що прийом «сумного» антропоморфізму краще не поєднувати зі знижками, оскільки в такій комбінації «співчутливий» ефект може послаблюватися.
За словами авторів нової роботи, її результати мають практичне значення, оскільки вказують супермаркетам дієвий спосіб, як підвищити продажі та зменшити кількість утилізованих продуктів. З попередніх наукових публікацій відомо, що одиночні банани — це один з основних видів харчових відходів у роздрібній торгівлі.