euro-pravda.org.ua

Психологи виявили, що погляд може вказувати на бажання з'їсти цукрове печиво.

Останнім часом в супермаркетах все частіше можна зустріти продукти з маркуванням «без цукру», що має на меті спонукати покупців до більш здорового харчування. Проте нещодавній експеримент з відстеженням погляду показав, що в випадку з печивом, особливо коли йдеться про різдвяні або новорічні варіанти, такі написи можуть мати зворотний ефект.
Психологи изучили, как взгляд человека выдает его желание к сахарному печенью.

У святкові дні люди часто захоплюються калорійною їжею, що призводить до набору зайвих кілограмів. Особливо важко встояти перед солодощами. Група психологів з Граца (Австрія) за допомогою спеціальних окулярів, що дозволяють відстежувати погляд, з'ясувала, як інформація про наявність або відсутність цукру впливає на зорову увагу та уподобання людей. Також у експерименті використали різдвяну тематику, щоб зрозуміти, чи підсилює такий контекст привабливість солодкого.

Для дослідження, стаття про яке вийшла в журналі Acta Psychologica, було залучено 58 чоловіків та жінок віком від 17 до 49 років (середній вік — 25 років) з нормальним індексом маси тіла (ІМТ в середньому становив 22,2, плюс-мінус 3,2). Всі учасники жили в Австрії, святкували Різдво і були знайомі з місцевими різдвяними традиціями та їжею.

Для випробовуваних на столі виклали шість предметів-стимулів. Серед них — чотири печива з вмістом цукру або без нього, про що зазначалося в підписі до них. Два види печива відносилися до різдвяної випічки, яку традиційно продають в Австрії в цей святковий період.

Два стимули не були їжею і являли собою подарункові упаковки. У поясненні до них вказано, що один з подарунків — різдвяний, а інший — на день народження.

Добровольці протягом двох хвилин дивилися на стимули в окулярах з відстеженням погляду та можливістю відеозапису руху очей. При подальшому аналізі цих даних враховували тривалість погляду на предмети та те, наскільки детально їх розглядали.

Потім учасники оцінили, наскільки кожен з зразків візуально сподобався їм і викликав бажання з'їсти або отримати. Також випробовувані за допомогою анкет повідомили про свої соціально-демографічні дані та уподобання в раціоні, включаючи ставлення до здорового харчування. Для додаткового вивчення харчових пристрастей учасникам в кінці експерименту запропонували вибрати низькокалорійне або висококалорійне частування — клементин або імбирний пряник.

В результаті з'ясувалося, що пов'язані з Різдвом предмети, як їстівні, так і неїстівні, привертали більше уваги, про що свідчить тривале розглядання цих стимулів. Найбільш привабливим виявилося різдвяне печиво з цукром: це підтвердили і більш тривалі погляди, і оцінки бажаності в опитуваннях. Печиво без цукру віддавалося в меншій мірі навіть у випадку з різдвяною версією.

Психологи відзначили, що в поглядах учасників на печиво з підписом «без цукру» простежувалися патерни, які в інших дослідженнях спостерігалися під час критичного огляду негативних візуальних стимулів. На думку дослідників, це може свідчити про недовірливе ставлення.

Іншою примітною деталлю стало те, що печиво з цукром виявилося привабливішим навіть для добровольців, які зазначили важливість для них здорового харчування. Крім того, багато учасників в кінці експерименту віддали перевагу імбирному прянику, додатково підтвердивши привабливість святкових частувань з цукром, незважаючи на прагнення до здорового раціону.

За результатами експерименту вчені зробили висновок, що ефект від інформації про цукор був зворотним: замість того, щоб приваблювати, печиво без цукру виявилося менш бажаним і привабливим. Однак психологи визнали, що дослідження не позбавлене обмежень, тому його варто повторити на більш великій і різноманітній вибірці учасників з додатковими стимулами.