На корисну модель отримано патент. Дослідження проведено в рамках реалізації програми стратегічного академічного лідерства «Пріоритет 2030». Робота виконана на базі Лабораторії трибодіагностики та контактної міцності Передової інженерної школи ПНІПУ.
Підшипники кочення – це основні елементи опор механічного обладнання, і їхня надійність повинна бути достатньо високою для стабільної багаторічної роботи. Вони являють собою збірку з зовнішнього та внутрішнього кільця, між якими розташовані тіла кочення — кульки або ролики.
При виробництві підшипників на перших етапах перевірки якості проводять оптичний контроль поверхні кілець. За допомогою збільшувальних та спектральних оптичних приладів отримують їх зображення, за якими визначають різні дефекти – сліди корозії, опіки, тріщини та відколи. Від ефективності та автоматизації такого процесу залежать своєчасність виявлення всіх недоліків і висока продуктивність деталей.
Конструкція пристроїв для проведення оптичного контролю повинна забезпечувати акуратне обертання робочих кілець підшипника для отримання максимально якісних зображень. Існуючі сучасні прилади не дозволяють виконати ці вимоги в повній мірі без суттєвих фінансових витрат.
Науковці Пермського Політеху розробили допоміжний пристрій, яке підвищує якість оптичного контролю деталей підшипників при мінімальних виробничих витратах.
Розробка включає в себе корпус, де встановлені привід з електродвигуном та циліндричний редуктор, а також опорні вали, на яких розміщуються самі кільця підшипника. Вали, у свою чергу, пов'язані ремінною передачею (ременем). Конструкція пристрою забезпечує повільне обертання валів з однаковою заданою швидкістю.
«При обертанні виробу оглядна поверхня плавно переміщується під окуляром мікроскопа без ручного втручання контролера. Зображення, що отримується з камери мікроскопа в процесі безперервного огляду всієї робочої поверхні деталі, передається на екран монітора без ривків і коливань, що полегшує ідентифікацію дефектів і виключає ймовірність недогляду ділянок, на яких вони можуть бути присутніми», – пояснює Ігор Судаков, інженер науково-дослідної лабораторії трибодіагностики та контактної міцності ПНІПУ.
Політехніки зазначають, що на даний момент пристрій використовується при проведенні вхідного контролю деталей підшипників, призначених для випробувань на контактну втомлюваність. Також воно може бути корисним відділам технічного контролю, які здійснюють приймальний, вхідний, періодичний та інші види контролю деталей підшипників кочення.
Розробка науковців Пермського Політеху дозволяє прискорити проведення огляду та установку кілець підшипника, знизити трудомісткість і підвищити якість оптичного контролю завдяки отриманню стабільного зображення в процесі безперервного огляду всієї робочої поверхні для виявлення та ідентифікації дефектів.