euro-pravda.org.ua

Зрив терміну вплинув на оцінку роботи та репутацію виконавця.

Дедлайн (від англійського deadline) — поширений у сучасному світі термін, що позначає крайній термін виконання певного завдання. Дослідники в низці експериментів продемонстрували, які далекосяжні наслідки можуть виникнути через запізнілу здачу роботи.
Несоблюдение дедлайна негативно сказалось на оценке работы и репутации исполнителя.

Велике дослідження, що складається з восьми основних та десяти додаткових експериментів, провели фахівці в області маркетингу та психології зі Стенфордської вищої школи бізнесу (США) та Університету Торонто (Канада). У ньому взяли участь майже сім тисяч людей, серед яких були менеджери, керівники, працівники кадрових служб та інші особи, чия професійна діяльність передбачає оцінку співробітників.

Респондентів просили оцінити однакові приклади робіт різного роду, включаючи рекламні листівки, ілюстрації та малюнки, презентації та комерційні пропозиції, фотографії та новинні замітки. У коментарях зазначалося, чи були вони здані вчасно, раніше терміну чи із запізненням.

Як виявилося, запізнення погіршувало сприйняття представлених робіт так само, як якби у них були об'єктивні недоліки. Респонденти, які вважали, що виконавці не вклалися в дедлайн, завжди гірше судили про якість робіт, ніж учасники, які вважали, що терміни були дотримані. При цьому оцінка була однаково негативною — незалежно від того, наскільки людина запізнилася зі здачею, на день чи на тиждень, а також попереджала вона, що не встигає в строк.

Крім того, пропущений дедлайн загалом негативно впливав на враження про виконавця, створюючи відчуття недостатньої компетентності та добросовісності. Репутація страждала навіть від одноразового запізнення, знижуючи ймовірність доручення відповідальних завдань у майбутньому, а отже, і просування по службі, зазначили дослідники.

Правда, негативний настрій оцінювачів пом’якшувався, якщо зрив термінів відбувався з причин, не пов’язаних із виконавцем. Схожий ефект спостерігався, якщо саму роботу чи її своєчасне виконання характеризували як не особливо важливі. При цьому дострокова здача роботи не додавала переваг і не покращувала думки про її якість.

Вчені підтвердили виявлені тенденції і в неангломовній країні. У експерименті в одній з китайських шкіл старшокласників залучили в якості «суддів» у постановочному конкурсі. Їм доручили оцінити художні роботи на паперових аркушах з двома варіантами дати здачі конкурсантами — пізніше та раніше останнього терміну.

Хоча учасникам чітко інструктували не звертати уваги на жодні інші деталі, окрім самої роботи, варіанти, здані після дедлайну, все ж отримали нижчі оцінки.

Про результати дослідження автори розповіли в науковій статті, вийшовшій у журналі Organizational Behavior and Human Decision Processes.