Дослідження про «темну сторону» інфлюенсерів, з якими сьогодні все частіше співпрацюють компанії для просування продуктів і послуг, нещодавно вийшло в журналі Psychology and Marketing. Його автори — фахівці в галузі маркетингу, бізнесу та права з Портсмутського університету (Великобританія) — вивчили наявні публікації з цього питання в науковій літературі та виділили шість ключових проблем, пов'язаних з діяльністю «лідерів думок» з соціальних мереж.
Просування шкідливих продуктів
Інфлюенсери часто рекламують алкоголь, БАДи або косметику, до складу яких можуть входити потенційно небезпечні компоненти. Це створює ризики для здоров'я підписників, особливо коли йдеться про молодіжну та підліткову аудиторію.
Поширення фейків
Багато інфлюенсерів, незважаючи на відсутність необхідних професійних знань і навичок, поширюють неправдиву інформацію про здоров'я, політику та соціальні питання, тим самим сприяючи популяризації шкідливих помилок і підриву авторитету фахівців.
Нереалістичні стандарти краси
Публікуючи відредаговані фотографії та відео, інфлюенсери створюють недосяжні ідеали краси. Це може призвести до незадоволення своїм тілом, знижувати самооцінку та провокувати розлади харчової поведінки у людей.
Культура порівняння
Глянцеві образи з життя «лідерів думок» підживлюють до них заздрість, викликають у аудиторії відчуття власної неповноцінності, тривогу та депресію.
Обманні практики
Деякі недобросовісні інфлюенсери вдаються до прихованої реклами, використовують фальшиві відгуки та просувають контрафакт. Це ставить під загрозу споживачів і підриває їх довіру до брендів. Як показав огляд досліджень, у значній частині публікацій інфлюенсерів із згадуванням марок алкоголю відсутня маркування про рекламу. Крім того, 22% опитаних користувачів придбали підробки за рекомендаціями інфлюенсерів.
Загроза конфіденційності
Широкий збір даних інфлюенсерами та їх передача третім особам підвищують ймовірність кіберзлочинів та витоку персональної інформації.
Для зменшення зазначених ризиків необхідний більш жорсткий контроль за діяльністю інфлюенсерів з боку влади. Без належного контролю їх активність може загострити широкий спектр соціальних проблем, зазначили автори наукової роботи.