Згідно з даними ООН, у світі щорічно викидають понад мільярд тонн їжі. З попередніх наукових досліджень відомо, що майже 40% цього обсягу становлять цілком безпечні та їстівні продукти. Наприклад, овочі та фрукти, які не відповідають естетичним стандартам споживачів.
Нюхет Тейлор (Nükhet Taylor), фахівець у сфері бізнесу та маркетингу з Йоркського університету (Канада), спільно з колегами висунула гіпотезу, що споживачам, які високо оцінюють свою зовнішність, може бути властиве більш вимогливе ставлення до продуктів. Передбачувану причину такої поведінки вчені вбачали у вираженій переконаності таких людей у тому, що вони заслуговують на краще. Для перевірки своїх припущень провели серію експериментів, в яких загалом взяли участь понад 1200 осіб.
У першому дослідженні добровольцям демонстрували зображення овочів та фруктів неправильної форми — баклажанів, огірків та полуниці — і просили висловити згоду або незгоду з твердженнями типу «Цей [назва продукту] здається мені огидним/мерзенним/відразливим». Крім того, учасники пройшли тести, в яких оцінили свою привабливість та впевненість у праві на краще.
Аналогічні анкети включало й друге дослідження, в якому випробовувані характеризували ставлення до полуниці — звичайної та з деформаціями у формі. Додатково їх запитали, з якою мінімальною знижкою вони погодилися б купити «некрасиві» ягоди.
Дослідники встановили, що ті, хто високо оцінював свою зовнішність, частіше відкидали деформовані продукти та розраховували на більші знижки за їх покупку в порівнянні з людьми, які вважали себе не такими привабливими. Третій експеримент, який проходив у два етапи з тижневою перервою, показав, що виконання спеціальних завдань, які знижували впевненість людей у тому, що вони гідні кращого, руйнувало зв'язок між високою оцінкою зовнішності та негативною реакцією на неформатні продукти.
Коментуючи результати, вчені зазначили, що почуття огиди виробилося в процесі еволюції як захисна реакція на потенційно небезпечну їжу. Однак іноді цей механізм може давати збій і спрацьовувати, коли йдеться про безпечні естетичні відхилення, як у випадку з овочами або фруктами неідеальної форми. Допомогти змінити ситуацію можуть просвітницькі заходи та заохочення відповідального споживання, вважають дослідники.
Додамо, що текст нової роботи доступний на сайті Social Science Research Network (SSRN), який може публікувати ще неопубліковані статті та препринти, що не пройшли рецензування. А значить, представлені висновки варто сприймати з включеним критичним мисленням.