euro-pravda.org.ua

У Пермi вдосконалили алгоритм оцінки технічного стану обладнання.

Для оцінки технічного стану вузлів різного обладнання, технічного парку або агрегатів всього підприємства використовують показник «індекс технічного стану» (ІТС). Сьогодні для його визначення застосовують моделі, що базуються на експертних оцінках, що призводить до помилок при визначенні залишкового ресурсу обладнання. Вчені Пермського Політеху розробили нову методику на основі функціональної моделі конструкції та статистичних даних експлуатаційних параметрів. Це дозволить підвищити точність показника технічного стану та знизити ризики, пов'язані з виходом з ладу пристроїв раніше запланованого терміну служби.
В Перми обновили алгоритм для оценки технического состояния оборудования.

Стаття опублікована в журналі «Електротехніка, інформаційні технології, системи управління». Дослідження проведено в рамках програми стратегічного академічного лідерства «Пріоритет 2030».

В Україні для визначення технічного стану обладнання широко використовують методику, затверджену наказом Міністерства енергетики. Параметри для неї при розрахунку індексу технічного стану задаються на основі експертних оцінок. Незважаючи на досвід професіоналів та розуміння складних систем, люди можуть мати різний рівень знань, через що результат підлягає впливу суб'єктивної оцінки кожного.

Вчені Пермського Політеху модифікували методику обчислення ІТС так, щоб параметри визначалися об'єктивними характеристиками з використанням моделі конструкції обладнання та статистичних даних експлуатації.

Складне технічне обладнання складається з основних функціональних вузлів, кожен з яких відіграє роль у забезпеченні працездатності (наприклад, в автомобілі є двигун і гальмівна система). Політехніки пропонують розраховувати показник поетапно, тобто ІТС всього пристрою визначають на основі ІТС його ключових вузлів, а їх розраховують за параметрами. Такий підхід базується на моделі, яка враховує конструктивні, технологічні та статистичні особливості технічної системи.

Теоретично індекс технічного стану приймає значення від 100 до 0 (в процентах), де 100 – найкраще, коли починає вводитися в експлуатацію справне обладнання, а 0 – найгірше значення показника, коли пристрій експлуатувати не можна.
Вчені ПНІПУ перевірили розроблену модель на основі бази даних параметрів турбореактивних двигунів. У порівнянні з моделлю Міністерства енергетики при однакових даних вона показала більш точні результати на прикладі розрахунку стану трьох двигунів.

«При досягненні ІТС значення 70 двигуни за нашою методикою пропрацюють 129, 193 і 128 циклів, а за методикою Міністерства енергетики трохи довше – 142, 209, 137 відповідно. Вважаємо, що розрахунок за методикою Міністерства енергетики вносить певні ризики, пов'язані з експлуатацією при погіршенні стану обладнання.

Запропонований показник ІТС, на відміну від графіка кривої Міністерства енергетики, змінюється плавно, демонструючи процес поступового зносу вузлів обладнання. Крім того, за застосовуваною методикою неможливо виявити виникнення передвідмовних ситуацій. Контрольний час для заходів з техобслуговування за нашою методикою настає на 6–10 відсотків циклів раніше, що забезпечує більш надійне функціонування обладнання, запобігає повному відмові роботи», – пояснив Рустам Файзрахманов, завідувач кафедри «Інформаційні технології та автоматизовані системи» ПНІПУ, доктор економічних наук.

Вчені Пермського Політеху розробили нову методику розрахунку індексу технічного стану обладнання для промислових підприємств. Вона дозволяє контролювати рівень ІТС, оперативніше і навіть з випередженням отримувати інформацію про необхідність виконання робіт з технічного обслуговування обладнання, не допускаючи його поломки та зупинки виробництва.