Дослідження опубліковане у журналі «Вісник ПГТУ. Ліс. Екологія. Природокористування». Для зменшення витрат на вивіз деревини необхідно знижувати вартість будівництва лісових доріг. При цьому не можна допускати погіршення їх якості, особливо стійкості до деформацій. Це важливо для соціально-економічного розвитку не лише окремих регіонів, а й економіки країни в цілому. За даними Рослісгоспу у 2023 році доходи від лісового господарства до федерального бюджету Росії склали 50,22 мільярда рублів, що на вісім відсотків більше попереднього періоду.
Знизити вартість деревини та одночасно підвищити ефективність доріг дозволяє використання геосинтетичних оболонок. Це зшиті між собою листи з полімерного матеріалу, які за структурою нагадують тканину. Вона укладається між шарами будівельного матеріалу та перешкоджає просадці дорожнього покриття, що дозволяє йому витримувати більше ваги, ніж звичайному покриттю.
Проте, сам процес деформації такого матеріалу все ще погано вивчений. Вчені Пермського Політеху досліджували напружено-деформований стан геосинтетичних оболонок, щоб з'ясувати, як відбувається їх просадка під вагою коліс автомобіля.
Політехніки досліджували вплив ширини та товщини оболонки з щебеню на осадку. За допомогою комп'ютерної моделі, в якій відтворювалася навантаження, провели дві серії розрахунків з товщиною 0,2 та 0,4 метра з різною шириною. Для порівняння таке ж моделювання провели і для дороги без відповідного покриття.
«Виявилося, що напружено-деформований стан геосинтетичного матеріалу суттєво залежить від цих показників: щоб покриття зберігало свої механічні властивості, ширина повинна бути більшою за товщину в 6-8 разів. У випадку, якщо цей показник дорівнює 4 і менше, покриття втрачає стійкість до навантаження ваги коліс», – коментує Володимир Клевеко, доцент кафедри автомобільних доріг і мостів ПНІПУ, кандидат технічних наук.
Використання геосинтетичних оболонок у будівництві лісових доріг є перспективним напрямком для зменшення витрат на вивіз деревини та підвищення міцності дорожнього покриття. Дослідження вчених Пермського Політеху дозволить покращити експлуатаційні характеристики лісових доріг, що важливо для соціально-економічного розвитку регіону.