Серед розроблених та впроваджуваних видів безпілотного пасажирського транспорту сьогодні присутні не лише поїзди, але й трамваї, автобуси, наземне та аеротаксі. Для доставки вантажів практикується використання безпілотних вантажівок, а для доставки посилок у віддалені та важкодоступні райони – дронів. Проте, незважаючи на те, що й бізнес, і держава зацікавлені у впровадженні «транспорту майбутнього», більшість проектів поки що знаходяться на стадії розробки або працюють на обмежених ділянках.
«Тренду на якийсь конкретний апарат сьогодні немає. Схема побудови визначається на основі того, на яку відстань, за який термін і що потрібно перевозити», – говорить директор Центру безпілотних літальних апаратів МАІ Юрій Бухарєв.
Експерт вважає, що найбільш перспективні проекти, які зараз на вустах вітчизняного та світового співтовариства, будуть впроваджені протягом п’яти років.
«Будь то перевезення вантажів або людей, але це точно станеться. Головні проблеми, які потрібно вирішити, не рахуючи законодавчої бази – окупність витрат на дорогий безпілотний транспорт, відповідна інфраструктура для його використання, післяпродажне обслуговування, а також соціальний фактор – можливе зростання рівня безробіття серед таксистів і водіїв», – зазначає він.
Тестування безпілотного трамвая в Москві, маршрут якого проходить між районом Строгино і станцією метро «Щукинская», знаходиться сьогодні на другому етапі. За роботою штучного інтелекту, який здатний сканувати за допомогою лідарів і створювати тривимірну модель навколишнього простору, слідкує водій. Повністю перейти на безпілотний режим планується в кінці 2025 року. А до 2027 року перевести на нього більш ніж 80 відсотків рухомого складу столиці.
Наприкінці серпня цього року на Московському центральному кільці стартували випробування першого безпілотного «Ласточки». До 2026 року планується запустити повністю безпілотний поїзд. Що стосується безпілотних автобусів, то складання прототипів та їх випробування намічені на 2025-2030 роки. Метою програми також є досягнення абсолютного автономного руху.
В Іннополісі, розташованому в Татарстані, з 2018 року працює безпілотне таксі Яндекса. Згідно з опитуванням розробника, пасажири дуже швидко звикають до відсутності водія, а головними перевагами безпілотного таксі вони називають безпеку, акуратність водіння та відсутність необхідності спілкуватися з водієм.
Розробкою аеротаксі в Росії займається кілька організацій. Одним з найбільш прогресивних став проект компанії Hover, яка в 2022 році першою запустила процес сертифікації літального апарата. Перші комерційні польоти заплановані в перспективі найближчих 1-3 років. Таксі вміщує до двох пасажирів, працює від електрики та розвиває швидкість до 200 км/год. А в Московському авіаційному інституті займаються розробкою безпілотного аеротаксі з вертикальним зльотом і посадкою та електричною силовою установкою на водневому паливі, яке забезпечує нульовий викид шкідливих речовин. Проектування такого аеротаксі планується завершити в 2025 році.
У 2023 році на трасі М11 «Нева» стартували комерційні перевезення з використанням безпілотного вантажного транспорту, що дозволило скоротити час перевезення з 20 до 10 годин. До вересня 2024 року на пунктах в’їзду в місто водій був зобов’язаний знаходитися за кермом, тепер – ні. Поки по трасі запущено чотири безпілотних вантажівки: дві від КАМАЗа і дві від «СберАвтотех». У 2025 році їх буде більше 90.
Також в серпні 2024 року голова уряду Росії Михайло Мішустін підписав постанову, що дозволяє проведення безпілотних вантажоперевезень на Центральній кільцевій автомобільній дорозі та трасі М-12 «Москва-Казань».
«Безпілотність активно впроваджується і в сільськогосподарському секторі для проведення наземних робіт, – зазначає Юрій Бухарєв. – Поля, що мають чіткі межі, є відмінним полігоном для випробування «інтелектуальних тракторів». Так, у 2023 році трактори з штучним інтелектом провели посівні роботи, обробку ґрунту, внесення добрив, обприскування більше ніж на 2,3 мільйона гектарів землі».
Є ще один вид безпілотного транспорту, який для багатьох став уже звичним явищем – роботи-доставники. Вони доставляють вантажі від дверей до дверей зі швидкістю 5-8 км/год. Сьогодні їх послугами користуються більше 200 магазинів.
«Перевезення вантажів роботами Яндекса працює в Москві, Санкт-Петербурзі, Іннополісі. Я думаю, що поки ми розбираємося з ринком аеротаксі та доставкою вантажів, протягом п’яти років ці маленькі ровери повністю замінять кур’єрів на велосипедах. Головне, щоб вони не створювали додаткові затори на наших трасах», – говорить Юрій Бухарєв.
Для повноцінного розвитку безпілотних транспортних систем необхідно створення інфраструктури, розробка законодавства та регулювання, проведення тестів і навчання фахівців. Робота в цій сфері вже ведеться.
Так, на початку 2024 року Мінтранс доопрацював закон «Про високоефективні автоматизовані транспортні засоби». Він буде регламентувати роботу безпілотного транспорту. Один з основних аспектів — хто буде відповідати за ДТП. Окрім цього вказано, що безпілотники зможуть їздити тільки по тим дорогам, у яких є «цифровий двійник» (дані про стан дороги передаються транспорту в режимі реального часу), і ряд інших норм та обмежень. За планом Мінтранса закон має вступити в силу 1 вересня 2025 року.
Головним тестовим полігоном сьогодні для безпілотного транспорту в Росії є полігон ФГУП НАМИ в Дмитрові. Також Мінпромторг і ФГУП НАМИ створять ще три полігони: один для випробувань безпілотних автомобілів (в Москві), два для випробувань технологій автономності для рейкових транспортних засобів і сільськогосподарської техніки (в Санкт-Петербурзі).
«Одна з нерозв’язаних поки проблем в Росії полягає в тому, що компаній, які виробляють обладнання для безпілотників, можна перерахувати на пальцях. І не у всіх є сертифік