Новий закон про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників автомобілів набирає чинності з 1 січня 2025 року.
Вартість полісів зросте.
Про це повідомляє
прес-служба НБУ.
Вартість полісів
Як зазначили в прес-службі, інформація про те, що з початку року поліс автогражданки відразу виросте в ціні в 2-2,5 рази, не відповідає дійсності.
За даними НБУ, новий закон дійсно надає певну свободу страховикам щодо визначення вартості полісу, яка залежатиме від персональної історії водія. Отже, підвищення ціни в першу чергу торкнеться клієнтів, які мали негативну історію потрапляння в ДТП або належать до категорії водіїв, які з більшою ймовірністю стануть учасниками ДТП (наприклад, водії з незначним стажем водіння або в великих містах).
«Масштаби такого підвищення, за попередніми оцінками, в умовах високої конкуренції цього ринку складуть близько 25-30%», - йдеться в повідомленні.
В НБУ також нагадали, що новий закон не припиняє дію чинних полісів, а стосується лише нових. І для пільгових категорій зберігається можливість оформлення полісу за 50% його вартості.
Паперові поліс
Регулятор також спростовує інший міф про те, що з початку року паперові поліс стануть недійсними.
«Ні. Перехід на електронний формат договорів «автогражданки» буде здійснюватися поступово. Тільки через рік, з 1 січня 2026 року, очікується остаточний перехід від паперових до електронних полісів з обов'язковим внесенням в електронну централізовану базу даних Моторного (транспортного) страхового бюро України», - заявили в НБУ.
В центробанку вважають, що це остаточно залишить в минулому практику укладання паперових договорів у «фургончиках» і численні випадки шахрайства.
Продаж полісів
В НБУ спростовують інформацію про те, що новий закон суттєво ускладнить продаж полісів.
«Ні. Ми дійсно налаштовані припинити полулегальну торгівлю полісами за цінами нижчими за ринкові, яка багато років спотворювала конкуренцію, і в корені змінюємо регулювання діяльності страхових посередників. Однак, за оцінками НБУ, більшість компаній на ринку здатні виконати нові вимоги, зокрема в частині захисту прав споживачів, і готові до збільшення кількості клієнтів за рахунок витіснення з ринку недобросовісних гравців», - йдеться в повідомленні.
Як зазначили в НБУ, новий закон повинен перетворити популярний страховий продукт з формальної папірки для поліції в дієвий інструмент покриття ризиків автовласника, адже містить такі новації:
- скасування коефіцієнта зносу та введення принципу, що страхове відшкодування повинно забезпечити приведення автомобіля в стан, в якому він був до ДТП;
- введення прямого врегулювання збитків автомобілю в результаті ДТП, або можливості потерпілого звернутися за страховою виплатою до свого страховика;
- обмеження граничного терміну рішення про страхову виплату терміном у 90 днів та впровадження пені до страховика за порушення такого терміну;
- скасування обмеження максимальної суми страхового відшкодування за європротоколом;
- здійснення виплат МТСБУ замість страховика, якому анульована ліцензія, ще до завершення відповідного судового справи про банкрутство та остаточної ліквідації.
Норми закону
В травні 2024 року Верховна Рада прийняла новий закон про обов'язкове страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів замість закону, який діяв з 2005 року.
Новий закон передбачає поступове підвищення максимальних розмірів страхового відшкодування:
з січня 2025 року:
- за шкоду життю та здоров'ю - з 320 тисяч гривень до 500 тисяч гривень;
- за збиток майну - з 160 тисяч гривень до 250 тисяч гривень;
з січня 2026 року, але після закінчення військового стану:
- за шкоду життю та здоров'ю - до 1 млн гривень;
- за збиток майну - до 2 млн гривень;
протягом чотирьох років з моменту вступу України в Європейський Союз:
- за шкоду життю та здоров'ю - до еквівалента від 1,3 млн євро на одну постраждалу фізичну особу та від 6,45 млн євро на один страховий випадок;
- за збиток майну - до еквівалента від 1,3 млн євро на один страховий випадок.
У разі анулювання ліцензії страховика виплати за нього буде здійснювати МТСБУ, не чекаючи завершення судового процесу про банкрутство та остаточну ліквідацію.
Зазначимо, що підвищення сум відшкодування при ДТП раніше призводило до того, що вартість полісів автогражданки зростала. У 2022 році Національний банк України змінив умови обов'язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів, що призвело до зростання цін.
```